Stephen Colbert presidentvalet 2012

Komikern och programledaren Stephen Colbert (”The Colbert Raport” på Comedy Central) kommer att lägga sig i presidentvalskampanjen i USA. Första reklamfilmen sändes i veckan inför republikanernas viktiga politiska evenemang i delstaten Iowa. Colbert slår ett slag för Rick Perry, guvernör i Texas, som nu meddelat att han vill utmana Obama i presidentvalet nästa år. Perry räknas direkt som en toppkandidat bland republikanerna som nu kampanjar om att bli partiets presidentkandidat.

Men ändå inte. Colbert uppmanar republikaner i Iowas provomröstning att lägga sin röst på Rick Parry. Med A; A som i Amerika. Här är filmen:

Stephen Colbert säger i ett uttalande att ”Jag paxade Rick Parry för länge sedan. Jag förstod att han hade det vårt land behöver: han kan ta till hårda ord, han har cowboystövlarna, och han skjuter prärievargar på sina arla joggingrundor…. Ni kan vara försäkrade att han inte ber oss att göra detta.”

Hur kan en humorshow blanda sig i politiken med reklamfilmer? Colbert har bildat en så kallad PAC – ”political action committee”. En ”PAC” är en sammanslutning som de amerikanska vallagarna ger rätt att samla in obegränsade bidrag från privatpersoner, företag, fackföreningar, osv till politiska ändamål och kandidater. (Bidrag som ges direkt till kandidater är nämligen begränsade till 2400 dollar, och företag kan bara ge pengar till PAC). Med bidragen kan en PAC sända politisk reklam i radio och TV. Ansvarig myndighet godkände i somras att Colbert och Viacom (som äger Comedy Central) fick bilda en PAC.

Colbert kallar har gett sin PAC det träffande mottot ”Making a Better Tomorrow, Tomorrow”. Ett slagkraftigt satiriskt motto för alla politiska löften om en bättre morgondag som kommer att utlovas till de amerikanska väljarna. Löften som oftast glider mellan att infrias idag och typ imorgon. I alla fall inte idag.