marijuanaharmsfamiliesJa-kampanjen för ”Proposition 19” – förslaget att legalisera personligt bruk av marijuana i Kalifornien och göra det till en reglerad och beskattad handel i delstaten – började veckan med en ny reklamfilm. En pensionerad polischef försöker ge eftertryck och skapa förtroende för en avkriminalisering. Kolla filmen:

YouTube Preview Image

Opinionsläget är lite oklart. I förra veckan gav en mätning resultatet att Nej-sidan har 49% mot Ja-sidans 44%. Men Ja-sidans egen automatiska mätning (”telefonrobot” ringer upp”) gav en ledning med 56% av rösterna. En möjlig förklaring till så olika resultat skulle kunna vara att alla kanske inte riktigt vågar säga sitt hjärtas mening om något som idag faktiskt är olagligt.

Nej-sidan driver sitt motstånd till en legalisering  i olika  konstellationer och under olika paroller. ”No on Prop 19” säger att det kommer att bli ”En vimsig juridisk mardröm” – ”Det är helt enkelt inte värt det”.

Lite mer slagkraftiga  är nog ”Marjuana Harms Family” och ”Save California”, som tillsammans också har slantat upp till en ödesmättad reklamfilm. Kolla:

YouTube Preview Image