För några veckor sedan lanserade KFC sin Double Down Chicken Sandwich. Det är en monstruös skapelse även med snabbmatsmått. Rättare sagt; snabbmatsmätt som bara amerikanerna kan.

KFC doubledown kyckling sandwich

 Kycklingburgaren – eller vad man ska kalla det – är två friterade kycklingfiléer (kan även fås grillade), bacon, Pepper Jack Cheese & Swiss Cheese och dressing. KFC har alltså ersatt brödet med friterad kyckling!

This product is so meaty, there’s no room for a bun!

Försäljningsargumentet är att burgare är så köttig att det inte finns plats för bröd! Genialt! Tveklöst amerikanskt!

Mindre genialt, men lika amerikanskt, är näringsinnehållet: 540 kalorier är  visserligen mindre än vad jag först gissade. Däremot har Double Down hela 1.4 g natrium/salt, vilket nästan är hela det rekommenderade dagsbehovet. (1.5 gram i USA)

Bland recensioner kan man läsa att du kommer att gilla burgaren ”om du gillar geggig ost som utlovar en antydan av en smak som du känner igen, fast i verkligheten inte erbjuder en sådan smak.” Samme recensent frågar sig om man borde äta burgaren:

Should you eat this? Probably not. It is very much what you think it is, a sloppy and salty mess, and will make your stomach hurt for several hours after you’ve consumed it.

En annan recensent ger Double Down en sannolik framtidsutsikt: burgaren kommer att bli det främsta valet av bakfyllemat. Jag tror det är ett sannolikt öde. Näringstabeller och rationella argument är en sak. När allt kommer omkring vet vi alla att salt är viktigare dagen efter än hur magen mår.

Varför lanserar KFC burgaren nu. Trenden är ju tvärtom kaloriminimering och hälsosammare snabbmat. Svaret finns just i att det är tvärtom, bakvänt och därmed så speciellt att burgaren drar uppmärksamhet till sig (och nu ännu ett blogginlägg).

Affärerna har gått dåligt de senaste åren. KFC har haft svårt att mäta sig med konkurrenterna Pizza Hut och Taco Bell.  Nu får företaget massor av gratis publicitet när de räcker långfingret till alla näringspoliser. ”Simply put, KFC needs excitement and the Double Down is sure to deliver.”

Som Brian Merchant skriver på Treehugger: Double Down är den ”vidrigaste matprodukten skapad av människan” – och att det är just det som marknadsföringen försöker vända till sin fördel: ”It’s a marketing campaign that capitalizes on our worst impulse–the impulse to say ‘Screw it.‘”

Matporr

IHOPPANCAKESTACKERSDOUBLEDOWNJänkarnas genialitet när det gäller att maximera mat är omvittnad. KFC får inte stå så länge i rampljuset. Strålkastaren riktades i veckan till familjerestaurangen IHOP. De lanserar en ny efterrätt ”Pancake Stackers”. De har funderat lite på hur man ska äta cheesecake. Varför inte mellan två pannkakor!?

Vem fan vill äta sallad i en lågkonjunktur? Jag tror det är så matkedjorna har tänkt. Vi behöver så mycket överflöd som möjligt i en enda maträtt. Att läsa beskrivningen av Pancake Stackers är lite som matporr.

Skorpfri cheescakefyllning mellan två kärnmjölkspannkakor, toppat med jordgubbs- blåbärs- eller äpple/kanelkompott och vispad grädde. Kan fås a la carte eller som ett meal med ägg, potatiskakor och ditt val av bacon, korv eller skinka.

Detta kan man läsa helt apropå att ett gäng pensionerande generaler gick ut i veckan och sa att fetma hotar vår militärs framtida styrka. De krävde att kongressen lagstiftar om en mer hälsosam skolmat. 1250 kalorier pannkakor senare inser man allvaret i hjärtklappningarna. Nationens säkerhet är hotad.