Eminem och Chrystler

Matchen är slut. Packers vann. Bara smulor kvar av nachos och slattar i ölglasen. Nu är det ingen som bryr sig om amerikansk fotboll längre. Nu gäller det att kapitalisera på alla miljontals dollar som pumpats in i de otaliga reklamfilmerna som hör till årets största TV-händelse i USA. Jag såg den 45:e Super Bowl i Portland, Oregon. Och mitt i spektaklet var det något som fångade min uppmärksamhet mer än kampen om några yards.

Biltillverkaren Chrysler, en av ”de tre stora i Detroit – hjärtat i amerikansk bilindustri”, bjöd på den längsta reklamfilmen någonsin i Super Bowls historia. Uppgifter säger att Chrystler betalade upp till nio miljoner dollar (ca 62 miljoner kronor) för den två minuter långa reklamfilmen.

Reklamen var inte bara lång. Den var something. Ett uppbyggande av anabol sort. Detroitfödde Eminem, en gospelkör  och stadens allra stoltaste Art deco-arkitektur.  Staden med övergivna kvarter och utmätta hus som få andra. Som en stukad nationalklenod, som en Fågel Fenix ska motorstaden smida hårt stål ännu en gång:  ”It’s the hottest fire that makes the hottest steel”.

Och ”Made in USA” räcker inte. Chrysler vet hur man bygger en lyxbil. Alla andra städer än Detroit är odugliga städer.

När det gäller lyx, så handlar det lika mycket som var det kommer ifrån, som vem det är för. Vi är ifrån Amerika, men det här är inte New York City, eller Chicago, eller Las Vegas och vi är absolut inte Seattle. – Det här är Detroit. Detta är vad vi gör!

LA Times skriver att det är inte så mycket reklam för en ny bilmodell ”som det är en debattartikel till försvar för ett belägrat Detroit och kanske en sönderfallande filosofi om vad Amerika handlar om.

Visst är det en lite krypande obehaglig reklamfilm. Eminem gör en sell-out. Chrystler gör en desperat tidsresa till nationalromantik. (Här borde man varudeklarera och säga att Chrysler räddats från konkurs av italienska Fiat.) Staden Detroit som är USA:s fattigaste stad (med mer än en tredjedel av invånarna under fattigdomsgränsen) ser sitt hopp till ett överflödigt lyxåk.

Arbetslösa ska räddas med hoppet om bling-bling: den amerikanska drömmen till ett pris de aldrig kan betala.

Inte desto mindre, genialisk propaganda. Rakt in Super Bowls hall of fame.

Kolla Chryslers reklamfilm:

YouTube Preview Image

(Svensk media om Superbowl: DN, GP, DN, SvD)