Clint Eastwood Super BowlBiltillverkaren Chrysler följer upp förra årets uppmärksammade reklamfilm med Eminem. Till årets Super Bowl-reklam har Clint Eastwood rekryterats för att koka ihop en soppa av boxningsfloskler, politisk allusion och lokal nationalromantik: slogan är ”importerad från Detroit”.

Reklamspotarna i årets Super Bowl (Giants vann) fylldes som vanligt med många nya bilmodeller. Men Chrysler (en av ”de tre stora” i Detroit, huvudstad för den nationella bilindustrin), sticker ut med en reklam som mycket väl kunde ha haft Obamas omvalskampanj som avsändare.

Kolla Chryslers reklam med Clintan:

YouTube Preview Image

 

Det är halvtid. Bägge lagen är i sina omklädningsrum och diskuterar vad de kan göra för att vinna matchen i andra halvan. Det är halvlek i Amerika också. Folk saknar arbete och de far illa. Och alla undrar vad de ska göra för att göra en comeback. Och vi är alla rädda, för att detta är inget spel. Invånarna i Detroit vet en del om detta. De förlorade nästan allt. Men vi tog os samman, och nu kämpar Motor City på nytt.

Allt som har betydelse nu är vad som ligger framför oss. Hur vänder vi ett underläge? Hur kommer vi samman? Och hur vinner vi? Detroit har visat oss att det går att göra. Och vad som gäller för dem gäller oss alla. Det här landet kan inte knockas med ett slag. Vi reser oss upp igen och när vi gör det kommer världen att höra våra vrålet från våra motorer. ‘Yeah, it’s halftime America. And, our second half is about to begin’.

Reklamen slår mynt – och underblåser  – den kollektiva amerikanska självbilden av att leva i en framstående och exempellös nation. Chrysler försöker tillverka något mer varumärkesbeständigt än rostfri bilplåt. Det är politisk stål på tre sätt:

Det låter som Obama i sitt senaste State of the Union-tal. När Obama säger att ”America is back!” är det en frammaning av samma nationella självförtroende som Chrysler vill ska omsättas i inköp av bilar made in USA.

För det andra kan retoriken kring Chryslers och Detroits återkomst från konkursbranten användas som ett direkt politiskt argument. Chrysler fick låna 12.5 miljarder dollar av staten, som garanti under sin omstrukturering. (Förlusten för skattebetalarna blev $1.3 miljarder.) Obama och demokraterna kommer att använda Detroit som ett exempel på framgångsrik politik för att få landet ut ur recession. Man säger att kostnaden var en jobbgivande investering.

Politiska bloggar har redan kommenterat reklamfilmen som ett stöd för president Obama: ”Om det inte hade varit för regeringens räddningsaktion skulle det överhuvudtaget inte ha funnits någon Super Bowl-reklam från Chrysler att prata om.”

För det tredje påminner reklamfilmens form och själva idé om en mycket berömd politisk kampanj. Chryslers ”It’s Halftime in America” alluderar på Ronald Reagans berömda reklamfilm ”Morning in America” som användes i kampanjen år 1984 för hans omval till presidentposten.

Så, även om Clintan själv är republikan och reklamstålet är lånat av Reagan, är filmen en påminnelse om att republikanerna tar en vansklig väg mot Vita huset om de framstår som alltför negativa och dissar sådana här framgångsbilder. Majoriteten av amerikanska väljare brukar inte rösta på undergångsbilder.

Reagans reklamfilm:

YouTube Preview Image