demokaterna åsna

För att demokraterna ska vinna hösten val gäller det å ena sidan att få väljarna att se demokraterna som politiker som levererar. Ledordet är resultat. Å andra sidan gäller det att utmåla republikanerna som obstruktionspolitiker: som ”Nej-partiet”.

Retoriken känns igen från vårens politiska strider i Washington, men nu har demokraternas partiordförande, Tim Kaine, klart uttalat att det är partiets övergripande strategi för höstens val (”midterm election”). Han intervjuades i går av John King, CNN.

Kaine räknade upp olika resultat som han vill tillskriva demokraternas politik. Utöver ekonomin, att USA nu har vänt en recession till återhämtning och sjukvårdsreformen, så föregrep han resultatet av pågående arbete med reformering av Wall Street och energipolitiken.

Så valet som demokraterna vill definiera för väljarna är ett val mellan leverans och förhalning. Ett parti som får saker gjorda och ett parti som bara står i vägen. We’re the results team, the other guys are the obstructionists – and that choice is pretty clear.”

Sedan Obamas budget lades fram i februari har demokraterna trummat på att deras motståndare är ”The Party of NO”.

YouTube Preview Image

I CNN-intervjun säger Kaine att framgång för demokraterna i hösten val skulle vara att behålla majoriteten i kongressens båda kamrar. Han medger att det är en tuff uppgift. Historiskt sett förlorar partiet med maktställning i genomsnitt 28 platser i Representanthuset och fyra platser i Senaten. Dessutom brukar man förlora ett par guvernörsval.

För att göra den väntade förlusten så liten som möjlig vill demokraterna vädja till väljarnas tålamod och tilltro. Man vill ingjuta en känsla av att problemen är stora och att de tar tid att åtgärda – och att det skulle ta ännu längre tid om republikanerna fick tillbaka makten.

I think the improvement will be noticed by our voters and we’ll be able to make the case to them, do you want to keep climbing or do you want to hand the keys back to the guys who put us into the ditch?

Visst är det ett riktigt ordförandecitat; optimistiskt laddat med metaforer. Antingen fortsätter väljarna klättringen upp till bergstoppen med demokraterna, eller så ger man tillbaka bilnycklarna till de vårdlösa förarna republikanerna som körde ner i diket sist de tog en tur.

Svar på tal

Det republikanska partiets ordförande Michael Steel, svarade direkt med att ”strategin har en smak av desperation i och med att det blivit alltmer uppenbart att demokraterna har förlorat de oberoende väljarna vars röster kommer att bestämma höstens val.”. Motelden är att framställa demokraterna som desperata.

Under President Obama and Congressional Democrats, the only people who have seen ‘results’ are the labor unions and special interests that funded their campaigns, while everyday Americans feel that they have been shut out of the democratic process.”

Desperationen tycks, enligt Steel, bestå i att demokraterna måste vända sig till sina mest lojala väljare, så som fackföreningar, på ”vänsterkanten” för att hålla kvar Kongressen. Demokraterna har tappat greppet om mittenväljarna.

Om de här etiketterna – resultat och desperation – kommer att fastna i väljarnas medvetande återstår att se. Men i politiska talk-shower och morgonprogram kommer debatten alldeles säkert gestaltas så här framöver.

Här är ett klipp från gårdagens ”Morning Joe”, MSNBC

YouTube Preview Image